خرید از سراسر دنیا


» جاذبه های گردشگری شیراز: مسجد وکیل

جاذبه های گردشگری شیراز: مسجد وکیل

مسجد وکیل شیراز

یکی از کارهای زیادی که بعد از رفتن به شیراز می توانید انجام دهید این است که منطقه درب شاهزاده (شازده) را پیدا کنید و در جاذبه های زیادی که ارائه می دهد غرق شوید. مسجد وکیل یا مسجد سلطانی در میان این جاذبه ها می درخشد. در دوره زندیه به دستور کریم خان زند ساخته شد. همچنین در سال 1932 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.

جاذبه های گردشگری شیراز: مسجد وکیل

موقعیت مسجد وکیل

مسجد وکیل در مجاورت بازار وکیل و حمام وکیل قرار دارد . به همراه مسجد وکیل مجموعه عظیم وکیل وجود دارد که به فرمان کریم خان زند ساخته شده است. معماری و ساختار عالی این مجموعه باعث شده تا از آن به عنوان یکی از محبوب ترین جاذبه های شیراز یاد شود.

از دیگر جاذبه های نزدیک به این مکان شگفت انگیز می توان به موزه پارس و مسجد جامع عتیق اشاره کرد .

جاذبه های گردشگری شیراز: مسجد وکیل

تاریخچه مسجد وکیل

کریم خان زند را همه به ویژه علاقه مندان به تاریخ ایران کم و بیش می شناسند. آری، او پادشاهی است که بناهای با ارزش و باشکوه بسیاری را بنا کرد و همه را به عنوان خاطره‌ای برای نسل‌های بعدی به یادگار گذاشت. وی شیراز را به عنوان پایتخت انتخاب کرد و از آن زمان همواره در مرکز توجه وی بوده است. بنابراین، دوران پرشکوهی را برای شیراز به ارمغان آورد. مجتمع وکیل یکی از آن کمک های فراوانی است که او به شیراز کرد. مسجد وکیل یکی از بناهای این مجموعه است.

بنا بر اسناد معتبر، مسجد وکیل در سال 1773 ساخته شده و همزمان با بازار وکیل و میدان در حال ساخت بوده است.

روایاتی نیز حاکی از آن است که مسجد وکیل توسط حسینعلی میرزا فرمانفرما فرزند فتحعلی شاه قاجار بازسازی شده است.

جاذبه های گردشگری شیراز: مسجد وکیل

معماری مسجد وکیل

مسجد وکیل 8660 متر مربع ممتاز در فضایی به مساحت 11000 متر مربع ساخته شده است. معمار مسجد متأسفانه هنوز مشخص نیست.

الگوی این مسجد شامل دو ایوان و دو سراج جنوبی و شرقی است. به طور کلی قسمت‌های مختلف این مسجد عبارتند از: ورودی، راهرو، حیاط، سراج بزرگ، سرای زمستانی، محراب، منبر مرمر اسلامی، دو ایوان و طاق مروارید.

جزئیات معماری مسجد وکیل تحسین برانگیز است، اما شگفت انگیزترین قسمت های آن سه طاق آن است که حداقل در شیراز بی رقیب است: طاق بالای در ورودی، طاق مروارید و طاق سراج بزرگ. کنده کاری های روی این طاق ها بیش از حد افسانه ای است که نمی توان نادیده گرفت.

سادگی هنر ایرانی و نقاشی ها و نوشته های ایرانی روی دیوارها، کاشی کاری های چشم نواز و استفاده ظریف از رنگ ها جزییات زیبایی است که بی درنگ هر بیننده ای را به خود جذب می کند.

جاذبه های گردشگری شیراز: مسجد وکیل

زمان بازدید از مسجد وکیل

اگر علاقه مند به بازدید از مسجد وکیل هستید، ممکن است بخواهید از ساعات بازدید آن نیز مطلع شوید. ساعت 8:30 مسجد باز می شود و در بهار و تابستان ساعت 20:30 و در پاییز و زمستان ساعت 20:00 تعطیل است.


فرم ارسال نظر


مطالب پیشنهادی از سراسر وب




  مشاور ایرانی در لندن   |   تهران وکیل   |   گردشگری ارم بلاگ   |   فروش تجهیزات ویپ  


آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین مطالب مجله


آلینز، تجربه لذت‌بخش خرید از سراسر دنیا! آلینز، تجربه لذت‌بخش خرید از سراسر دنیا! مشاهده