دوره ای که به جرات میتونه ورق زندگیتو عوض کنه!

مطالب پیشنهادی از سراسر وب

» جاذبه های گردشگری شیراز: حمام وکیل

جاذبه های گردشگری شیراز: حمام وکیل

حمام وکیل، میراث ملی

حمام وکیل نمایش بی عیب و نقصی از تحولات معماری سلسله زندیه و در مرکز شهر شیراز به فرماندهی مستقیم کریم خان زند ساخته شده است. این سازه به خاطر زیبایی‌های زیبایی‌شناختی‌اش معروف است که بازدیدکنندگانش را مجبور می‌کند با سرهای بالا راه بروند زیرا سقف بسیار چشمگیرتر است. همچنین در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

جاذبه های گردشگری شیراز: حمام وکیل

موقعیت حمام وکیل

حمام وکیل از جمله معروف ترین حمام های شیراز است که در درب شاهزاده و در قسمت غربی مسجد وکیل و در کنار بازار وکیل قرار دارد که از دیگر بناهای تاریخی شناخته شده این منطقه است.

جاذبه های گردشگری شیراز: حمام وکیل

تاریخچه حمام وکیل

شیراز در زمان سلطنت کریم خان زند به عنوان پایتخت آن زمان مورد توجه قرار داشت. وی چندین ساختمان ساخت که بعدها به نام مجتمع وکیل نام گرفت. این بناها دارای مسجد، بازار، حمام، آب انبار، ارگ و بسیاری دیگر هستند که همگی در منطقه درب شاهزاده قرار دارند. می گویند کریم خان زند مشتاق بود تا تاریخ با ارزش ایران را زنده کند.

این اثر هنری باستانی به دلیل وقار و شکوه بسیار قابل تشخیص است که یافتن آن در حمام های تاریخی دیگر دشوار است. چنین ویژگی حمام وکیل را به عمارت قابل توجه و تحسین برانگیز سلسله زند تبدیل کرده است.

امروزه سازمان میراث فرهنگی ایران برای حفظ فرهنگ کهن ایرانی و هویت ایرانی تلاش زیادی برای بازسازی برخی از قسمت های مخروبه حمام وکیل انجام داده است.

باستان شناسان تزیینات و جزئیات معماری را مورد بررسی دقیق قرار داده و به این نتیجه رسیده اند که آنها از معماری دوره صفوی الهام گرفته اند.

یک واقعیت خاص در مورد حمام های باستانی که باید در اینجا ذکر شود این است که آنها فقط حمام های معمولی برای پاکسازی بدن نبودند. کارکرد دیگری که قبلا داشتند این بود که مکانی برای مراسم خاص مانند دوش نوزاد، پیشنهاد ازدواج و دیگر سنت های قدیمی ازدواج بود. اما فعلا این سنت ها در حمام وکیل برگزار نمی شود.

جاذبه های گردشگری شیراز: حمام وکیل

معماری حمام وکیل

حمام وکیل نیز مانند سایر حمام های ایران بر اساس معماری استاندارد و بسیار پیشرفته ساخته شده است. وجه تمایز حمام وکیل این است که نور آن توسط جام هایی که در سقف طراحی شده است تامین می شود. همچنین چند سکوی ویژه برای رختکن وجود دارد.

نقاشی های تحسین برانگیز بر روی دیوارهای حمام وکیل مضامین جالبی از اساطیر ایرانی، حماسی و روایات مذهبی دارد که ریشه محکمی در باورهای مردم دارد.


زمان بازدید از حمام وکیل

اگر حمام وکیل را به لیست جاذبه هایی که می خواهید بازدید کنید اضافه کرده اید، اطلاع از ساعات کاری آن می تواند به شما در سازماندهی برنامه بازدید از جاذبه های شیراز کمک کند.

حمام وکیل در بهار و تابستان از ساعت 7 تا 20 و در پاییز و زمستان از ساعت 8 تا 19 پذیرای بازدیدکنندگان است.

جاذبه های گردشگری شیراز: حمام وکیل

در نزدیکی حمام وکیل کجا غذا بخوریم؟

رستوران شرزه، رستوران سرای مهر، رستوران سرای آیینه، کافه خانه شعر، رستوران سنتی وکیل، کافه حافظ، رستوران آقو آش و کافه رویال مکان‌هایی هستند که می‌توانید نوشیدنی‌های سرد و گرم همراه با میان‌وعده میل کنید یا ناهار یا شام بخورید.


فرم ارسال نظر


مطالب پیشنهادی از سراسر وب




  گردشگری ارم بلاگ   |   تهران وکیل   |   فروش تجهیزات ویپ   |   مشاور ایرانی در لندن  


آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین مطالب مجله


اعداد فرشته در عشق و روابط عاشقانه! ✓ کانال یوتیوب اعداد فرشته در عشق و روابط عاشقانه! ✓ کانال یوتیوب مشاهده